Tussenstop in Thailand

Zes weken. Zes weken moet we wachten tot Lara eindelijk in Kenya is. We kunnen niet wachten! We zijn beide niet de meest geduldige mensen op aarde en dat is zacht uitgedrukt.

Wanneer we onze vlucht boeken van Japan naar Kenya zien we dat we overstappen in Bangkok, Thailand. Laat dat nu net eens een gemakkelijk, mooi en goedkoop reisland zijn. Jasper was i.v.m. de toeristenmassa altijd wat huiverig voor Zuidoost-Azië. Kim weet hem echter over te halen met verhalen over heerlijk eten en veel vrijheid. Kim is twee keer eerder in Thailand geweest. De eerst keer was in 2008 samen met haar zus Sanne. Drie weken lang backpackte ze door Thailand. En hier is de reisverslaving van Kim begonnen.

We besluiten 12 nachten in Thailand te blijven. Zonder plannen want we hebben even genoeg georganiseerd. In Bangkok begint ons Thais avontuur, pal achter de beroemde feeststraat Khao San Road. Niet heel romantisch maar geinig om te zien. De stad zelf staat vol prachtige tempels. Na twee dagen en een duur bezoek aan de Thai Travel Clinic (voor de malariamedicatie voor Afrika) reizen we met de nachttrein door naar Chaing Mai, in het noorden van Thailand.

Hoewel de vrijheid in Thailand enorm is, je kunt bijna elk moment van de dag een trein, bus of vliegtuig naar de volgende trekpleister nemen, missen we de vrijheid van een eigen voertuig! Maar ook dat is in Thailand goed op te lossen. We speuren naar een motor en vinden een mooie Honda CRF 250 bij een super vriendelijke dame. We maken onze borst al nat. Een aantal jaar geleden moesten we in India voet bij stuk houden om twee helmen te krijgen (‘No sir, woman dont need helmets’) en naar een verzekering konden we helemaal fluiten (‘just don’t make an accident’). In Thailand krijgen we zonder te vragen twee helmen én een verzekering! Voor Jasper heeft ze zelfs nog handschoenen liggen, voor Kim kopen we zelf een paar. De komende vier dagen rijden we 800 km over prachtige kronkelende weken tussen weelderig groene heuvels. Hoe verder van Chaing Mai en Pai des te rustiger de wegen. Na vier dagen levert Jasper de motor met moeite in. In Chiang Mai gedragen we ons als echte vakantiegangers met bezoeken aan tempels en een Thaise kookcursus.

In Bangkok hebben we voor 1 euro een 10 jaar oude reisgids over Thailand gevonden. In de nachttrein terug naar het zuiden zoeken we op welk strand in de buurt van Bangkok ligt. We besluiten naar het eiland Ko Si Chang te gaan. De beruchte eilanden in het zuiden zijn te ver weg en we hebben nog maar twee dagen over. Na een busrit van 2 uur en een boottrip van 45 min zijn we op het eiland.

Het eiland is wellicht niet zo mooi als de eilanden in het zuiden maar heel ontspannen. Het voelt als Schiermonnikoog, maar dan anders. Het eten is er heerlijk. In de ochtend haalt Jasper rijst met krab voor slechts 1,5 euro bij een eettentje in de buurt. De eigenaar is super enthousiast wanneer Jasper vertelt dat hij uit Nederland komt. Hij heeft dertig jaar geleden samengewerkt met een Nederlander aan de bouw van zeilschepen en looft de man. Ondanks dat het eiland klein is kunnen we het toch niet laten; we huren weer een scooter om het eiland op ons tempo te verkennen.

We hebben een heerlijke tijd gehad in Thailand. Zonder onze Lara voelen we ons desondanks een beetje ontheemd. Dat backpacken is hartstikke leuk, maar een jaar lang is aan ons niet besteed. Wij brengen eerst kerstdag door in een vliegtuig. Op naar het volgende avontuur, op naar Afrika!

7 gedachten over “Tussenstop in Thailand

1. Doordat de boottocht zo lang duurt, heb je toch maar mooi Thailand bekeken, Jasper! En zo te horen ook van genoten. Ik ben benieuwd hoe Kenia zal bevallen na al de ontmoetingen met de neAziatische vriendelijke mensen.

2. Hoi kim en Jasper,
    Net in een ruk al jullie blogs gelezen en films bekeken. Fantastisch! Wat een reis en wat een prachtige verhalen. En te gek dat jullie nu afrika gaan ontdekken. Ik wens jullie een machtig mooi jaar, geniet van elkaar, de natuur en de mensen.

Liefs,

Eelco T

1. Hoi Eelco.

Bedankt! Wat tof dat je onze site hebt doorgenomen. We komen ook gezinnen tegen die een degelijke reis maken, iets voor jullie? ;-). Een mooi 2019 gewenst! X